Szanowni Państwo,
Przez ostatnie 6 tygodni zmagaliśmy się z wprowadzaniem danych do ankiety benchmarkingowej. Pytań i wątpliwości było wiele (dowodem tego są publikowane poniżej ostatnie zestawienia pytań i odpowiedzi), a czasu, którego wydawało się tak wiele, jak zawsze jest za mało. W związku z tym, na prośbę kilku urzędów, przedłużyliśmy możliwość wprowadzania danych do jutra (pierwotny termin wyznaczony był na piątek, 21 marca).
Po zatwierdzeniu ankiet przez wszystkie urzędy, 2013 rok zostanie zamknięty. Od tego momentu rozpocznie się proces weryfikacji wprowadzonych danych przez ekspertów.
Gratulujemy urzędom, które zatwierdziły już ankiety, a wciąż wypełniającym życzymy powodzenia i zachęcamy do zapoznania się z odpowiedziami ekspertów na zadane pytania.
Zestawienie według daty odpowiedzi (stan na dzień 24.03.2014)
Zestawienie według zakresów tematycznych (stan na dzień 24.03.2014)
Wyjaśnienia z dnia 18.01.2014 – zgłaszający: UM Piotrków Trybunalski
Dotyczy: "Wydawanie decyzji o zezwoleniu na usunięcie drzew i krzewów (zadanie gmin, w tym miast na prawach powiatu oraz powiatów”
Pytanie V: Czy termin złożenia wniosku należy liczyć:
a. od następnego dnia po złożeniu wniosku (zgodnie z art. 57§1 Kpa)
b. czy też od dnia wystąpienia zdarzenia tj. dnia złożenia wniosku.
Wyjaśnienie: Ad. a: TAK -Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu.
Ad. b: Nie
Pytanie V.2: Czy należy uwzględniać wszelkie decyzje wydawane w trakcie postępowania o wydanie zezwolenia na wycinkę drzew tj.:
- odmowa na wycinkę drzew,
- umorzenie postępowania,
- zmiana decyzji na wniosek strony,
- wygaszenie decyzji itp.
Wyjaśnienie: TAK, nie ma znaczenia czy decyzja jest pozytywna, czy negatywna, postępowanie dotyczy wycinki drzew lub krzewów.
Pytanie V.2: Czy należy uwzględniać decyzje na wycinkę krzewów. Może warto by było zamieścić dodatkową pozycję np. powierzchnia (wyrażona w m²) z której zostały usunięte krzewy.
Wyjaśnienie: Badamy postępowanie administracyjne w zakresie wydawania zezwoleń na wycinkę drzew lub krzewów, bez głębszego badania czyli bez powierzchni w m2. Podobnie w pozwoleniach na budowę np. budowa instalacji gazowej lub budowa szeregowców.
Pytanie V.13: Jak należy liczyć drzewa wielopniowe (czy zgodnie z zapisem art. 85 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody tj. każdy pień liczyć jako oddzielne drzewo, co stanowić będzie w przypadku drzewa 5-cio pniowego - 5 sztuk drzew, czy też liczyć np. drzewo 5-cio pniowe jako 1 sztukę)?
Wyjaśnienie: Chodzi nam przede wszystkim o liczbę wydanych decyzji bez analizy czy jest to decyzja wydana na jedno drzewo czy szereg drzew o zróżnicowanym gatunku. Liczba drzew i krzewów objętych decyzjami o zezwoleniu na usunięcie w danym roku kalendarzowym [LDU] jest to dodatkowa informacja służąca interpretacji i weryfikująca czy zebranie takich informacji będzie możliwe i uzasadnione.
Pytanie V.7: Z Państwa definicji efektywnego czasu wynika, że odliczeniu podlega tylko okres wyznaczony na uzupełnienie braków. W związku z tym zapisem proszę o wyjaśnienie:
- czy odliczeniu będzie również podlegać termin wynikający z art. 79§1 Kpa tj. strona powinna być zawiadomiona o miejscu i terminie przeprowadzenia oględzin przynajmniej na 7 dni przed terminem.
- czy odliczeniu będzie podlegać termin wynikający z art. 10§1 Kpa tj. organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
W przypadku odpowiedzi twierdzącej proszę o wyjaśnienie czy w/w terminy należy liczyć od dnia
wysłania zawiadomienia (data wysłania korespondencji zawarta na zwrotnym potwierdzeniu) np. do
dnia wyznaczonych oględzin itp.
Wyjaśnienie: Tak. Definicja efektywny czas to, i tak będzie dalej: średni efektywny czas wydawania decyzji z uwzględnieniem okresów zawieszenia postępowania i postanowień o uzupełnienie dokumentacji (średni wszystkich wydanych decyzji w danym roku kalendarzowym).
Wyjaśnienia z dnia 14.02.2014 – zgłaszający: UM Lublin
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych prowadzonych przez JST”
Pytanie X.1: Zwracam się z prośbą o wyjaśnienie, jakie stanowiska pracy należy ująć pod pojęciem: "samodzielne stanowiska - pracownicy zatrudnieni na stanowiskach administr.? Czy w liczbie tych etatów należy wykazać pracowników szkół specjalnych i artystycznych?
Wyjaśnienie: Jeśli chodzi o stanowiska to należy objąć wszystkich pracowników w kierowników jednostek zajmujących się organizacją szkół publicznych zarówno w urzędzie jak i w szkołach poza stanowiskami obsługi technicznej. Do obsługi technicznej zaliczamy stanowiska takiej jak: kierownik gospodarczy, lekarz, , specjalista ds. bhp, szef kuchni, starszy konserwator, intendent, konserwator, kucharz, sekretarka, pomoc kuchenna, palacz c.o., starszy woźny, pomoc administracyjna, szatniarz, woźny, dozorca, robotnik gospodarczy, sprzątaczka.
Pytanie X.2: Czy w pytaniu dotyczącym średniorocznej liczby uczniów na 1 nauczyciela (etat) należy uwzględnić godziny ponadwymiarowe nauczycieli, czy też nie?
Wyjaśnienie: W liczbie etatów nie powinniśmy wykazywać pracowników szkół specjalnych i artystycznych - badanie nie dotyczy tego rodzaju szkół. Jeśli zaś chodzi o średniorocznej liczby uczniów na 1 nauczyciela (etat) to powinniśmy podawać informacje zgodnie z tym jak się podaje w sprawozdaniach w ramach SIO. ( dane ze szkół na podstawie SIO).
Wyjaśnienia z dnia 19.02.2014 – zgłaszający: UM Ruda Śląska
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych, gmin w tym miast na prawach powiatu oraz powiatów”
Pytanie X.1: Jak należy rozumieć pojęcie etaty obsługujące szkołę, czy chodzi o osoby realizujące zadania określone w art. 5 ust. 7 pkt 3 ustawy o systemie oświaty, czy jest to pojęcie szersze obejmujące np. realizację zadań wynikających z art. 34a ustawy o systemie oświaty ?
Wyjaśnienie: Chodzi o etaty pracowników przede wszystkim urzędu (wydziału edukacji) oraz szkołach (samodzielne stanowiska) którzy zarządzają siecią szkół publicznych. Dotyczy to zarówno zadań wynikających z art. 5 ust. 7 pkt 3 ustawy o systemie oświaty oraz zadań wynikających z art. 34a ustawy o systemie oświaty (treść wspomnianych artykułów poniżej).
Art. 5 ust. 7 pkt 3 ustawy o systemie oświaty:
zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, i organizacyjnej szkoły lub placówki;
Art. 34a. ustawy o systemie oświaty:
1. Organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
2. W zakresie wymienionym w ust. 1 nadzorowi podlega w szczególności:
1) prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole lub placówce środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę lub placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem;
2) przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów;
3) przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki.
Pytanie X.1: Czy w danych dot. zespołów szkolno - przedszkolnych należy podać liczbę etatów tylko w odniesieniu do szkół czy łącznie dla szkół i przedszkola?
Wyjaśnienie: Co do zasady podajemy dane dotyczące szkół, także w przypadku zespołów szkolno – przedszkolnych, chyba że takie etaty nie są możliwe do wyodrębnienia.
Pytanie X.1: W SIO nie ma informacji o liczbie nauczycieli (etatów) przypadających na poszczególne typy szkół/placówek w związku z powyższym czy należy dokonać przeliczeń i określić w ułamku etat zatrudnienia nauczyciela w rozbiciu na poszczególne typy szkół/placówek wchodzących w skład zespołów.
Wyjaśnienie: Tak, proszę o podanie danych w rozbiciu na szkoły podstawowe, gimnazja itd.
Dotyczy: "Zarządzanie zasobami ludzkimi w urzędzie gminy, w tym miasta na prawach na prawach powiatu oraz w starostwach powiatowych”
Pytanie XIII.5: W zakresie pytania Liczba nawiązanych stosunków pracy (średnia z danego roku): proszę o informację, w jaki sposób ustalić średnią z liczy nawiązanych stosunków pracy oraz czy np. druga umowa o pracę na zastępstwo nawiązana z tym samym pracownikiem w tym samym roku powinna być wliczana do liczby nawiązywanych stosunków pracy?
Wyjaśnienie: Proszę o podanie liczby nawiązanych stosunków pracy nawiązanych w 2013 r. zgodnie z uwagami do ankiety. Każdy nowy stosunek pracy liczony jest jako przyjęcie do pracy. Do liczby nawiązanych stosunków pracy należy wliczyć również każdy kolejny stosunek pracy zawarty z tym samym pracownikiem.
Pytanie XIII.14: W zakresie pytania Liczba osób, z którymi po zakończeniu pierwszej umowy na czas określony, została nawiązana kolejna umowa (w tym również umowa na czas określony, umowa na zastępstwo za nieobecnego pracownika):
- proszę o informację czy należy brać pod uwagę również pracowników zatrudnionych w 2012 r., którym pierwsze umowy kończyły się w roku 2013 r. i następnie zostały nawiązane w 2013 r.
Wyjaśnienie: Tak, należy brać pod uwagę liczbę wszystkich osób z którymi została nawiązana kolejna umowa po zakończeniu pierwszej umowy na czas określony niezależnie od tego, w którym roku została zawarta ta pierwsza umowa, np. w 2012 r.
Pytanie XIII.17: W zakresie pytania Liczba zawartych umów na zastępstwo (niezależnie od liczby osób): proszę o rozwiązanie wątpliwości - każdą zawartą umowę na zastępstwo należy tutaj wliczyć? Nawet jeżeli zawarto 3 kolejne po sobie umowy z tym samym pracownikiem?
Wyjaśnienie: Tak, sumujemy wszystkie umowy na zastępstwo.
Dotyczy: "Wydanie decyzji pozwolenia na budowę w rozumieniu zgodnym z Prawem budowlanym (zadanie miasta na prawach powiatu i powiatów”
Pytanie II.1: Liczba etatów realizujących zadanie - czy jako „realizację zadania” należy rozumieć wyłącznie bezpośrednie prowadzenie sprawy przez inspektorów (tzn. sprawdzanie dokumentacji, przygotowywanie pism itp.), czy również przyjmowanie wniosków (kancelaria wydziału), korektę pism (kierownik), podpisywanie pism, decyzji, nadzorowanie pracowników (naczelnik)?
Wyjaśnienie: Tak, należy liczyć tylko i wyłącznie czas poświęcony na czynności związane z wydawaniem decyzji – pozwolenie na budowę.
Pytanie II.1: Czy od etatu realizującego zadanie należy odjąć część czasu, który inspektorzy poświęcają na inną działalność, np. przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń budowlanych, udzielanie odstępstw od warunków technicznych itp.?
Wyjaśnienie: Tak
Pytanie II.2: Czy wykazaniu w tabeli nr II podlegają wyłącznie pozytywne decyzje o pozwoleniu na budowę, czy należy również wykazać:
* decyzje o zmianie pozwolenia na budowę (zmiana projektu – procedura jest taka sama jak w pozwoleniu na budowę),
* decyzje kończące w sposób negatywny (odmowa) postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę,
* decyzje – zezwolenie na realizację inwestycji drogowych ?
Wyjaśnienie: Tak wszystkie decyzje, nie ma znaczenia, czy decyzja pozytywna, czy negatywna.
Pytanie II.3: Czy w rubryce „Liczba odwołań w danym roku kalendarzowym” wskazać liczbę wszystkich złożonych w 2013 r. odwołań, niezależnie od tego, czy były rozpatrzone przez II instancję w 2013 r. czy nie (czyli brak jeszcze rozstrzygnięcia, bądź zapadło w 2014 r.)?
Wyjaśnienie: Tak.
Pytanie II.4: Czy w rubryce „Liczba decyzji skutecznie zaskarżonych w danym roku kalendarzowym” uwzględniać decyzje wydane przed 2013 rokiem, które wyższy organ uchylił w 2013 roku , czy tylko te, które zarówno wydano jak i uchylono w 2013 roku?
Wyjaśnienie: Tak (w uwagach, proszę napisać w tym np. 2 z 2012 roku).
Pytanie II.5 i II.6: Zgodnie z uwagą „Terminowość wydawania decyzji liczymy od momentu wpływu kompletnego wniosku” rozumiem, że do terminu nie wliczamy okresu od wpływu wniosku do urzędu, poprzez wydanie wezwania do uzupełnienia aż po uzupełnienie wezwania? Ale wliczamy już okres, od uzupełnienia wniosku po wezwaniu poprzez postanowienie w sprawie uzupełnienia braków materialno-prawnych, uzupełnienie, wszczęcie aż po decyzję (nie wliczając oczywiście czasu między postanowieniem a uzupełnieniem do „efektywnego czasu wydania decyzji”)?
Wyjaśnienie: Tak.
Pytanie II: Czy pod określeniem „termin ustawowy” rozumie się 30 dni czy 65 dni. (Istnieją różne interpretacje terminu wydania pozwolenia na budowę.)?
Wyjaśnienie: W ustawie prawo budowlane termin ustawowy to 65 dni i tak jest napisane w Zestawie wskaźników.
Wyjaśnienia z dnia 19.02.2014 – zgłaszający: UM Lublin
Dotyczy: "Utrzymanie infrastruktury miejskiej na przykładzie oświetlenia (z perspektywą zarządzania energią)”
Pytanie IX: Co wspólnego mają oczekiwane dane z określonym w końcowej części "celem operacyjnym" pn. zmniejszenie kosztów o co najmniej 5 % ?
Na czym ma polegać to zmniejszenie kosztów w przypadku oświetlenia dostosowanego do wymagań określonych przepisami i normami - w tym zwłaszcza normy PN-EN 13 201 "oświetlenie dróg" ?
Wyjaśnienie: Zmniejszenie kosztów może nastąpić m.in. przez:
a) zastosowanie nowoczesnych opraw np. LED,
b) zastosowanie systemów redukcji energii,
c) zakupu energii elektrycznej w GRUPIE ZAKUPOWEJ, co z reguły jest bardziej opłacalne - korzystniejsza stawka jednostkowa za 1 MWh.
Cel obniżenia kosztów ma na celu ukierunkowania myślenia i podejmowanych działań przez gminy w tym zakresie. Mamy świadomość że ten cel nie jest wieczny i w następnych latach może ulec zmianie.
Pytanie IX: Jak należy rozumieć i czym się różnią użyte określenia :
- koszt bieżącego utrzymania infrastruktury punktów oświetleniowych ?
- koszt bieżącego utrzymania w gotowości punktów oświetleniowych ?
- koszt usługi oświetleniowej ?
Wyjaśnienie: Koszt bieżącego utrzymania infrastruktury punktów oświetleniowych to konserwacja. Koszt bieżącego utrzymania w gotowości punktów oświetleniowych to działania związane z zapewnienia z ciągłością świecenia. Koszt usługi oświetleniowej dotyczy sytuacji tylko na majątku obcym.
Pytanie IX. 20 i 21: Zużycie energii elektrycznej przez punkt świetlny (oprawę) wynika z mocy tej oprawy, natomiast zastosowana moc oprawy wynika m. in. z :
- wymagań określonych normą PN-EN 13 201, a więc głównie z klasy oświetleniowej i zdefiniowanych parametrów ruchu drogowego,
- geometrii ulic, chodników ścieżek itd. oraz konfiguracji słupów czyli ich ilość, wysokość, odległość itd.
- zastosowanego sprzętu w tym m. in. : typ źródła światła, skuteczność świetlna oprawy itd.
Zakładając że gmina nie stosuje świadomych ograniczeń w funkcjonowaniu oświetlenia to jakie znaczenie ma informacja o zużyciu energii przez statystyczny punkt oświetleniowy?
Wyjaśnienie: Informacja o zużyciu energii posłuży do porównania Państwa gminy do innych gmin (po przeliczeniu). Ponadto zużycie energii elektrycznej dla punktów świetlnych może być różne w zależności od zastosowanych opraw; sodowe, rtęciowe, LED oraz zastosowanych systemów redukcji energii w oświetleniu ulicznym. Na podstawie osiągniętych wskaźników i przyjętych rozwiązań organizacyjno-technicznych może okazać się, że rozwiązania przyjęte w Lublinie mogą posłużyć innym jako dobry przykład do podobnego zastosowania.
Wyjaśnienia z dnia 24.02.2014 – zgłaszający: UM Lublin
Dotyczy: "Monitorowanie zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości”
Pytanie VII: W Urzędzie Miasta Lublin zaległości z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych podawane są w następujący sposób: zaległości wynikające z niezapłaconych zobowiązań podatkowych powstałych na podstawie decyzji ustalających podatek od nieruchomości plus wyliczane wskaźnikiem zaległości podatkowe z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego. Zatem do zaległości z tytułu podatku od nieruchomości dodana jest kwota, obliczona za pomocą wskaźnika wyliczonego na podstawie rejestru wymiarowego oraz rejestru przypisów i odpisów, który stanowi udział podatku od nieruchomości w łącznym zobowiązaniu pieniężnym.
1.Czy zatem analogicznie powinny być wyliczane niżej wymienione kwoty, tj. dodając obliczoną tym samym wskaźnikiem część zaległości z łącznego zobowiązania:
a.kwota zaległości w zakresie podatku od nieruchomości osoby fizyczne, których nie można wyegzekwować,
b.kwota objęta tytułami wykonawczymi w stosunku do osób fizycznych w zakresie podatku od nieruchomości,
c.kwota odpisanych należności przedawnionych w odniesieniu do osób fizycznych w zakresie podatku od nieruchomości ?
2. Czy tylko wykazujemy kwoty zaległości (dot. pkt a,b,c) z tytułu podatku od nieruchomości wynikające z decyzji ustalającej tylko ten podatek ?
Ponadto, proszę o informację, jaką należy podać liczbę etatów realizujących zadanie monitorowania zaległości podatkowych, jeśli w ciągu roku objętego benchmarkingiem liczba wzrosła o 2 etaty?
Wyjaśnienie: W poszczególnych punktach podajemy wszystkie kwoty zaległości z tyt. podatku od nieruchomości, tj. całość zaległości dot. tego rodzaju podatku.
Liczenie etatów najlepiej zobrazuje przykład: W 2013 r. w mieście A monitorowaniem zaległości z tyt. podatku od nieruchomości zajmował się przez cały rok 1 pracownik w pełnym wymiarze czasu pracy (1 etat) oraz drugi pracownik wykonujący te czynności w ½ etatu. Od lipca 2013 r. zatrudniony został trzeci pracownik na cały etat. Liczba etatów zajmujących się monitorowaniem zaległości z tyt. podatku od nieruchomości w 2013 r. wynos zatem 1 etat + 0,5 etatu + (1 etat*6 miesięcy/12 miesięcy) = 1+ 0,5 + 0,5 = 2 etaty.
Wyjaśnienia z dnia 25.02.2014 – zgłaszający: UM Gliwice
Dotyczy: "Realizacja usług społecznych w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”
Pytanie XI.10: Czy "środki własne" (wkład finansowy) organizacji w przewidywanych źródłach finansowania zadania publicznego należy interpretować wąsko, jako wyłącznie środki samej organizacji, czy szeroko, jako zawierające również środki finansowe z innych źródeł poza naszą jednostką?
Wyjaśnienie: Interesuje nas cały wkład własny jaki organizacja deklaruje wnieść, niezależnie od tego z jakiego źródła on pochodzi.
Pytanie XI.10 i XI.11: Jak należy rozumieć ostatnie zdanie w obu wymienionych pytaniach? Nie jest zrozumiałe odniesienie pojęć "wkładu finansowego", "wkładu osobowego" i "wkładu własnego" w kontekście wcześniejszej części pytania (chodzi wyłącznie o wkłady finansowy w 1 i osobowy w 2).
Wyjaśnienie: Ostatnie zdanie odnosi się do umów wieloletnich, o których również należy pamiętać odpowiadając na te pytania. Jeżeli takie umowy były zawarte to w pytaniu XI.10 ujmujemy również wkład finansowy przypadający na dany rok umowy wieloletniej, a w pytaniu XI.11 wkład osobowy przypadający na dany rok takiej umowy.
Pytanie XI: Czy dane dotyczące finansowania powinny pochodzić z umów, czy z zaakceptowanych sprawozdań?
Wyjaśnienie: Dane powinny pochodzić z zaakceptowanych sprawozdań, a jeżeli w terminie zbierania danych nie dysponują Państwo zaakceptowanymi sprawozdaniami proszę podać kwoty z podpisanych umów.
Wyjaśnienia z dnia 25.02.2014 – zgłaszający: UM Skoczów
Dotyczy: "Monitorowanie zobowiązań wynikających z podatku od nieruchomości”
Pytanie VII.12: Czy powierzchnia gruntu w m2 objęta opodatkowaniem w stosunku do osób fizycznych obejmuje też użytki rolne nieużytki i lasy czy stawy?
Wyjaśnienie: Proszę zsumować wszystkie grunty, które objęte są podatkiem od nieruchomości w stosunku do osób fizycznych. Przykładowo, powierzchnię gruntu pod stawem objętą opodatkowaniem podatku od nieruchomości należy wliczyć do całkowitej powierzchni gruntów.
Pytanie VII.22: Proszę o doprecyzowanie VII .22 („Kwota objęta tytułami wykonawczymi.... Dotyczy również tytułów wystawionych w latach poprzednich.”) o jakie tytuły i okres?
Wyjaśnienie: Należy podać kwotę objętą tytułami wykonawczymi wg stanu na dzień 31 grudnia 2013 r., czyli wliczyć również tytuły wystawione we wcześniejszych latach, ale dotąd nie wyegzekwowane. Inaczej mówiąc, na jaką łączną kwotę opiewały wystawione tytuły wykonawcze w zakresie podatku od nieruchomości osób fizycznych na 31 grudnia 2013 r.? W ten sam sposób należy również odpowiedzieć na pytanie VII.21, tyle że w zakresie osób prawnych.
Wyjaśnienia z dnia 26.02.2014 – zgłaszający: UM Skoczów
Dotyczy: "Zarządzanie zasobami ludzkimi”
Pytanie XIII.26: Czy do kosztów delegacji innych niż delegacje na szkolenia wliczamy koszty ryczałtów na przejazdy samochodami prywatnymi dla celów służbowych (jazdy lokalne).
Wyjaśnienie: Nie wliczamy ryczałtów na jazdy lokalne do delegacji.
Wyjaśnienia z dnia 26.02.2014 – zgłaszający: UM Krosno
Dotyczy: "Opieka nad dziećmi do lat 3”
Pytanie XII.6: Kwota utrzymania jednego miejsca w żłobku publicznym dotyczy całego roku czy jednego miesiąca?
Wyjaśnienie: Kwota utrzymania jednego miejsca w żłobku publicznym dotyczy miesiąca.
Pytanie XII.1 i XII.16: Czym różni się pytanie pierwsze - jak jest liczba miejsc z żłobkach publicznych na dzień 31 grudnia? od pytania: liczba miejsc w żłobku publicznym.
Wyjaśnienie: To jest ta sama informacja , należy pominąć 2 zapytanie.
Wyjaśnienia z dnia 26.02.2014 – zgłaszający: UM Gliwice
Dotyczy: " Opieka nad dziećmi do lat 3”
Pytanie XII.6: W nawiązaniu do przesłanej ankiety benchmarkingowej "Opieka nad dziećmi do lat 3" proszę o określenie w jaki sposób należy rozumieć wyjaśnienie do wartości: Kwota utrzymania jednego miejsca w żłobku publicznym (uwzględniamy również osiągane przez JST dodatkowe dochody i wpłaty np. od najemców, od rodziców za pobyt dzieci, za wyżywienie)" - czy od wydatków na żłobek należy te kwoty odjąć czy też wydatki związane z pobytem dzieci, zakupem wyżywienia oraz na wynajmowane lokale mają być pokazane w kwocie utrzymania miejsca w żłobku publicznym?
Wyjaśnienie: Dodatkowe dochody i wpłaty np. od najemców, od rodziców za pobyt dzieci, za wyżywienie należy odjąć od wydatków na żłobki.
Wyjaśnienia z dnia 26.02.2014 – zgłaszający: UM Zabrze
Dotyczy: "Monitorowanie zobowiązań wynikających z podatku od nieruchomości”
Pytanie VII: Czy zadanie monitorowania zaległości podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości uwzględnia również upomnienia? Czy wyliczając liczbę etatów realizujących zadanie monitorowania zaległości podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości należy uwzględniać osoby, które wydają upomnienia, czy tylko te, które wydają tytuły wykonawcze?
Wyjaśnienie: Należy uwzględnić osoby, które wydają upomnienia.
Dotyczy: "Opieka nad dziećmi do lat 3”
Pytanie XII.2: W jaki sposób wskazać liczbę dzieci oczekujących na miejsce w żłobku, w przypadku gdy taka ewidencja nie jest prowadzona?
Wyjaśnienie: Jeśli nie ma takiej ewidencji no to chyba nie jesteśmy w stanie podać tej informacji, będzie po prostu brak danych.
Pytanie XII.5: W przypadku, gdy dany pracownik zajmował się również danym zadaniem w godzinach nadliczbowych, proszę o informację jak wskazać etat? Przykładowo: pracownik poświęca cały czas pracy na wykonywanie zadanie i pracuje na 1 etat, dodatkowo wykonywał nadgodziny dla tego zadania po 8 godziny tygodniowo, czy należy zaznaczyć, że pracownik wykonywał zadanie w wymiarze 1,25 etatu.
Wyjaśnienie: Według mnie prawidłowa interpretacja, jeśli ktoś pracuje nadliczbowo 8 godz. w tygodniu to to jest 1,25 etatu.
Wyjaśnienia z dnia 26.02.2014 – zgłaszający: UM Piotrków Trybunalski
Dotyczy: "Wydanie decyzji o zezwoleniu na usunięcie drzew i krzewów”
Pytanie V.7: W temacie odliczania czasu - w przypadku zakresu wycinka drzew - średni efektywny czas wydawania decyzji , czy odliczenie dni następuje od dnia następnego po nadaniu przesyłki do czasu oględzin drzewa lub krzewów?
Wyjaśnienie: Tak.
Wyjaśnienia z dnia 27.02.2014 – zgłaszający: UM Rybnik
Dotyczy: "Organizacja pracy urzędu”
Pytanie XIV.1: Czy w sytuacji, gdy miasto na prawach powiatu ponosi wydatki w rozdziale 75020 - dotacje na Rzecznika Praw Konsumentów urzędującego w Starostwie Powiatowym - należy to uwzględniać w wydatkach na urzędy?
Wyjaśnienie: Bardzo proszę uwzględnić wszystkie wydatki w rozdziale 75020.
Wyjaśnienia z dnia 27.02.2014 – zgłaszający: UG Jaworze
Dotyczy: " Gospodarka odpadami komunalnymi”
Pytanie VI: Czy w dziale VI (Gospodarka odpadami komunalnymi) należy uwzględniać nowy system gospodarki odpadami po 1 lipca 2013r., czy też cały rok 2013?
Wyjaśnienie: W założeniu odpowiadamy za cały rok 2013, ale bierzemy pod uwagę funkcjonowanie nowego systemu - niektóre pytania dotyczą tego właśnie jak w jaki sposób powstawał lub funkcjonuje.
Pytanie VI.9-11: Przy pytaniach dotyczących poziomów można zaznaczyć "brak danych", ponieważ ankietę mamy wysłać do 28.02.14r., natomiast termin przesłania sprawozdania do Marszałka Województwa Śląskiego z gospodarki odpadami komunalnymi, w którym te poziomy się oblicza mija 31 marca 2014 r.
Wyjaśnienie: Proszę podać informację, która jest aktualna na dany moment, na pewno istnieją nawet przybliżone szacunki a ostateczne dane jeśli się będą różnić zostaną zaktualizowane po 31 marca.
Wyjaśnienia z dnia 28.02.2014 – zgłaszający: UM Zabrze
Dotyczy: " Informacje ogólne o urzędzie”
Pytanie I.14: Proszę o informację w jaki sposób należy policzyć liczbę osób odbywających staż w Urzędzie - średnia z roku [LSTAŻ]. Do wyliczenia należy zastosować wzór: (Liczba osób odbywających staż w urzędzie w danym rok * liczba miesięcy stażu) / 12 miesięcy. Proszę o informację co oznacza liczba miesięcy stażu we wzorze? Stosując powyższy wzór, jako liczbę miesięcy stażu wskazano łączny okres stażu dla wszystkich osób tj. 141 miesięcy. Po podstawienia do wzoru średnia liczba stażystów wyszła na poziomie 351, co znacznie odbiega od stanu rzeczywistego.
Wyjaśnienie:
Stażysta Liczba miesięcy stażu w roku 2013 Umowa o obycie stażu
1. Ania 9 1.10.2012 – 30.09.2013
2. Basia 8 1.11.2012 – 31.08.2013
3. Celina 12 1.01.2013 – 31.12.2013
4. Danusia 10 1.03.2013 – 31.12.2013
5. Ewa 5 1.08.2013 – 31.12.2013
6. Franek 5 1.01.2013 – 31.05.2013
7. Grześ 6 1.03.2013 – 31.08.2013
8. Hubert 7 1.01.2013 – 31.07.2013
9. Igor 9 1.04.2013 – 31.12.2013
10. Jan 3 1.09.2012 – 31.03.2013
11. Kasia 4 1.09.2013 – 30.06.2014
12. Leon 2 1.03.2012 – 28.02.2013
13. Marek 1 1.12.2013 – 28.02.2014
14. Nina 7 1.06.2013 – 31.03.2014
15. Olek 5 1.04.2013 – 31.08.2013
16. Paweł 2 1.02.2013 – 31.03.2013
17. Renia 8 1.02.2013 – 30.09.2013
18. Stella 9 1.01.2013 – 30.09.2013
Razem 112
W narzędziu mamy: „Uwagi: Do wyliczenia należy zastosować wzór: suma miesięcy stażu dla wszystkich stażystów podzielona przez 12”. Zatem 112 : 12 = 9,34 (w narzędziu podamy 9).
Sprawdzamy: 9,34 stażysty pracowało przez cały rok ( x 12 miesięcy) co nam daje 112,08.
Wyjaśnienia z dnia 28.02.2014 – zgłaszający: UM Krosno
Dotyczy: " Opieka nad dziećmi do lat 3 (żłobki, kluby dziecięce, dzienny opiekun)”
Pytanie XII.2: Liczba dzieci oczekujących na miejsce z w żłobku na dzień 31 grudnia 2013 r. - dotyczy wszystkich żłobków łącznie?
Wyjaśnienie: Dotyczy miejsc we wszystkich żłobkach publicznych.
Pytanie XII.17: Jak rozumieć liczbę miejsc dofinansowanych w żłobku niepublicznym? W przypadku, gdy w każdym miesiącu była inna liczba dzieci dofinansowana czy należy podać średnią liczbę w roku? A może należy podać liczbę miejsc, którymi żłobek dysponuje?
Wyjaśnienie: Jeśli chodzi o liczbę dofinansowań podajemy średnią w roku.
Wyjaśnienia z dnia 03.03.2014 – zgłaszający: UM Zabrze
Dotyczy: "Zarządzanie zasobami ludzkimi”
Pytanie XIII.1: Proszę o wyjaśnienie informacji w jaki sposób liczyć wartość średnią z roku np. dla liczby osób zatrudnionych w urzędzie (bez osób zdjętych z ewidencji: przebywających na urlopach wychowawczych i bezpłatnych, średnia w roku) [LŚZ]. Czy należy zsumować stan zatrudnienia na 1.01.2013 r. i 31.12.2013 r., a następnie podzielić przez 2?
Wyjaśnienie: Do wyliczenia średniej z roku należy barć pod uwagę miesiące, w których pracownik był zatrudniony w danym roku. Przykładowo: średnia z roku dla 3 pracowników, w których jeden pracował cały rok, drugi 9 miesięcy, a trzeci 3 miesiące to (12/12+9/12+3/12)/3=2/3=0,67.
Pytanie XIII.1: Dziękuję za wyjaśnienie. Proszę o informacje w jaki sposób obliczać średnie zatrudnienie w danym roku, w przypadku osób, które pracowały niepełny etat. Na przykład osoba przepracowała tylko 18 dni w roku. Czy należy obliczyć jaka to jest dziesiętna część miesiąca (w przypadku stycznia jest to 0,58), a następnie podzielić przez 12 i postępować zgodnie ze wzorem? Czy należy zaokrąglić do całych miesięcy, czyli w tym przypadku do 1?
Wyjaśnienie: Można też to odnieść do czasu nominalnego w danym roku. W przypadku roku 2013 czas ten wynosi 2008 godzin (251 dni)
Wyliczamy:
18 dni x 8 godzin= 144 godziny : 2008=0,07
Liczenie średniego zatrudnienia z godzin jest najbardziej dokładne, ale i pracochłonne.
1 Osoba na niepełnym etacie: 144 godziny w roku
20 osób na pół etatu 20 x 1004 = 20080 godzin w roku
100 osób na cały etat 100 x 2008 = 200800 godzin
Dodajemy (144+20080+200800) = 221024 : 2008 = 110,0717 czyli wpiszemy, że średnie zatrudnienie wyniosło 110,1 etatu
Wyjaśnienia z dnia 03.03.2014 – zgłaszający: UM Rybnik
Dotyczy: "Zarządzanie zasobami ludzkimi”
Pytanie XIII.5: W jaki sposób ustalić liczbę nawiązanych stosunków pracy (średnia z danego roku)?
Czy do liczby nawiązanych stosunków pracy należy doliczyć wszystkie umowy, które były zawarte w 2013 roku (czy uwzględnić każdą kolejną umowę zawartą w ramach umowy na czas nie określony, określony, zastępstwo, bez względu kiedy pierwsza umowa została zawarta, np. umowa zawarta w lipcu 2012 r. obowiązywała do stycznia 2013 r., a była kontynuowana od lutego 2013 roku). Wyjaśnienie: Tak. Należy policzyć wszystkie umowy zawarte w 2013 r. Odpowiedź na to pytanie będzie jednym ze sposobów określenia zaangażowania komórki kadrowej w 2013 r.
Wyjaśnienia z dnia 04.03.2014 – zgłaszający: UM Bielsko - Biała
Dotyczy: "Opieka nad dziećmi do lat 3 (żłobki, kluby dziecięce, dzienny opiekun)”
Pytanie XII.6: Pozycja "Kwota utrzymania jednego miejsca w żłobku publicznym (uwzględniamy również osiągane przez JST dodatkowe dochody i wpłaty np. od najemców, od rodziców za pobyt dzieci, za wyżywienie)". Czy w kwocie tej podajemy pełny koszt bez względu na źródło pokrycia, czy też odliczamy np. wpływy od rodziców za pobyt i za wyżywienie, dotacje z budżetu państwa?
Wyjaśnienie: Dodatkowe dochody i wpłaty np. od najemców, od rodziców za pobyt dzieci, za wyżywienie należy odjąć od wydatków na żłobki.
Pytanie XII.11: Pozycja "Kwota wydatków ponoszonych przez gminę na żłobki publiczne, bez wydatków majątkowych i na inne cele niż prowadzenie żłobków publicznych". Czy w kwocie tej podajemy wydatki bieżące gminy wszystkie bez względu na źródło pokrycia, czy też odliczamy np. wpływy od rodziców za pobyt i za wyżywienie, dotacje z budżetu państwa?
Wyjaśnienie: Dodatkowe dochody i wpłaty np. od najemców, od rodziców za pobyt dzieci, za wyżywienie, dotacje należy odjąć od wydatków na żłobki.
Wyjaśnienia z dnia 05.03.2014 – zgłaszający: UM Tychy
Dotyczy: " Wydanie decyzji o zezwoleniu na usunięcie drzew i krzewów”
Pytanie V.13: Proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytanie w ramach usługi V. Wydanie decyzji o zezwoleniu na usunięcie drzew i krzewów - Liczba drzew i krzewów objęta decyzjami o zezwoleniu na usunięcie w danym roku kalendarzowym - czy zamiast liczby krzewów nie powinna być podana liczba m2 krzewów?
Wyjaśnienie: Tak, przy drzewach sztuki, natomiast przy krzewach metry kwadratowe.
Wyjaśnienia z dnia 05.03.2014 – zgłaszający: UM Czeladź
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych, gmin w tym miast na prawach powiatu oraz powiatów”
Pytanie X.5: Proszę o udzielenie informacji na temat kosztów utrzymania sieci szkół publicznych. Jakie koszty powinniśmy sumować? W placówkach oświatowych (szkoły podstawowe i gimnazja) mamy jeszcze stołówki szkolne oraz świetlice. Ponadto ponosimy koszty na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli. Czy jeszcze coś należy doliczyć?
Wyjaśnienie: Kwota dofinansowania gminy do bieżącej działalności szkół uwzględnia również wydatki bieżące na awarie i remonty, również wydatki na stołówki i świetlice. Jeśli chodzi o dokształcanie również.
Wyjaśnienia z dnia 05.03.2014 – zgłaszający: UM Chorzów
Dotyczy: "Opieka nad dziećmi do lat 3 (żłobki, kluby dziecięce, dzienny opiekun)”
Pytanie XII.22: Jaka jednostka organizacyjna odpowiada za opiekę nad dziećmi do lat 3? Czy za jednostkę organizacyjną możemy rozumieć Wydział Zdrowia i Pomocy Społecznej?
Wyjaśnienie: Jak najbardziej, za taką jednostkę możemy rozumieć Wydział Zdrowia i Pomocy Społecznej.
Wyjaśnienia z dnia 06.03.2014 – zgłaszający: UM Radzionków
Dotyczy: "Realizacja usług społecznych w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”
Pytanie XI.3: Czy w kategorii „liczba podpisanych umów w trybie pozakonkursowym na realizację zadań przez organizacje pozarządowe” ujmować imprezy współorganizowane z NGO, na które otrzymują one środki finansowe z budżetu miasta (po zaakceptowaniu przez burmistrza miasta propozycji współpracy, które organizacje pozarządowe składają na początku danego roku kalendarzowego). Taka forma współpracy wpisana jest do programu współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi.
Wyjaśnienie: Jeżeli zlecenie zadania odbywa się zgodnie z ustawą o działalności pożytku… z pominięciem otwartego konkursu ofert należy ująć podpisane umowy na realizację takich zadań w punkcie “liczba podpisanych umów w trybie pozakonkursowym na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe”.
Wyjaśnienia z dnia 06.03.2014 – zgłaszający: UM Żory
Dotyczy: "Monitorowanie zaległości podatkowych z tyt. podatku od nieruchomości”
Pytanie VII.29: "Liczba wszystkich tytułów wykonawczych wystawionych na dzień 31 grudnia
(obejmuje także tytuły wykonawcze w zakresie podatków i opłat lokalnych inne niż z podatku od nieruchomości). Dotyczy osób fizycznych." Bardzo proszę o odpowiedź czy należy tutaj uwzględnić tytuły wykonawcze obejmujące opłatę od posiadania psa oraz podatek od środków transportowych.
Wyjaśnienie: Tak.
Wyjaśnienia z dnia 06.03.2014 – zgłaszający: UM Lublin
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych, gmin w tym miast na prawach powiatu oraz powiatów”
Pytanie X.5: W budżecie miasta Lublin wydatki na remonty przedszkoli, szkół i placówek sklasyfikowane są w dziale 700-Gospodarka mieszkaniowa podczas, gdy wydatki na bieżącą działalność szkół są ujmowane w dziale 801 -Oświata i wychowanie oraz w dziale 854- Edukacyjna opieka wychowawcza. Czy wobec powyższego należy uwzględnić kwoty z działu 700 w pozycji "kwota dofinansowania gminy do bieżącej działalności szkół"?
Wyjaśnienie: Dofinansowanie do bieżącej działalności szkół obejmuje jedynie bieżące remonty i wydatki. Poz. 700 to wydatki majątkowe i nie powinna być wliczana.
Pytanie X.5: Czy w pozycji "kwota dofinansowania powiatu do bieżącej działalności szkół" należy ująć wydatki na funkcjonowanie szkół artystycznych i specjalnych?
Wyjaśnienie: Jeśli chodzi o szkoły specjalne i artystyczne to nie uwzględniamy ich w benchmarkingu.
Wyjaśnienia z dnia 07.03.2014 – zgłaszający: UM Ruda Śląska
Dotyczy: " Monitorowanie zobowiązań wynikających x podatku od nieruchomości”
Pytanie VII.2 i 23, 24: Dlaczego zmienną LEP oznaczono w zasobie danych zarówno etaty realizujące zadania dotyczące wymiaru podatku od nieruchomości, jak i etaty realizujące zadania monitorowania zaległości podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości (VII.2 i VII.22).
Wyjaśnienie: Jest to pomyłka. Należy wprowadzić rozróżnienie VII.23 [LEMP], VI.24 [LEMF].
Wyjaśnienia z dnia 07.03.2014 – zgłaszający: UM Ruda Śląska
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych, gmin w tym miast na prawach powiatu oraz powiatów”
Pytanie X.5 i 6: Jak należy rozumieć pojęcie bieżąca działalność szkół? Czy chodzi o wszystkie wydatki bieżące łącznie ze środkami pozyskanymi z UE, dotacjami, czy tylko wynagrodzenia nauczycieli, awarie, remonty?
Wyjaśnienie: Bieżąca działalność obejmuje szkół ze wszystkimi wydatkami bieżącymi, z awariami, remontami, wynagrodzeniami (ale odliczamy środki pozyskane z UE).
Wyjaśnienia z dnia 07.03.2014 – zgłaszający: UM Tarnobrzeg
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych, gmin w tym miast na prawach powiatu oraz powiatów”
Pytanie X.5-6: Jaka jest różnica między pytaniem ,,kwota dofinansowania gminy do bieżącej działalności szkół" (w uwagach zamieszczona jest informacja, że bieżąca działalność szkół uwzględnia poza dofinansowaniem wynagrodzeń nauczycieli także wydatki na bieżące awarie i remonty) od pytania kolejnego: ,,kwota dofinansowania gminy do bieżącej działalności szkół: na wynagrodzenia dla nauczycieli przy założeniu, że w pierwszej kolejności do subwencji przypisywane są koszty wynagrodzeń nauczycieli"
Wyjaśnienie: Różnica polega na tym ,,kwota dofinansowania gminy do bieżącej działalności szkół" (w uwagach zamieszczona jest informacja, że bieżąca działalność szkół uwzględnia poza dofinansowaniem wynagrodzeń nauczycieli także wydatki na bieżące awarie i remonty) uwzględnia wszystkie koszty bieżącej działalności szkół, a ,,kwota dofinansowania gminy do bieżącej działalności szkół: na wynagrodzenia dla nauczycieli przy założeniu, że w pierwszej kolejności do subwencji przypisywane są koszty wynagrodzeń nauczycieli" obejmuje tylko wynagrodzenia dla nauczycieli.
Pytanie X.13: Czy w odpowiedzi na pytanie: ,,kwota dofinansowania do szkół niepublicznych w danym roku kalendarzowym" należy podać kwotę dotacji przekazanych niepublicznym szkołom (bez przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i placówek, o których mowa w art. 2 ust. 5 i 7 ustawy o systemie oświaty), czy też różnicę między otrzymaną subwencją na te szkoły, a kwotą wypłaconej dotacji oświatowej?
Wyjaśnienie: W kwocie dofinansowania do szkół niepublicznych w danym roku kalendarzowym należy podać kwotę dotacji przekazanych niepublicznym szkołom.
Wyjaśnienia z dnia 07.03.2014 – zgłaszający: UM Mysłowice
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych, gmin w tym miast na prawach powiatu oraz powiatów”
Pytanie X.3: Czy subwencję oświatową powiatową należy pomniejszyć o: środki na dotowanie placówek i szkół niepublicznych; MDK, PPP i Zespół Szkół Specjalnych ?
Wyjaśnienie: Tak.
Pytanie X.7: Czy w kosztach ponoszonych przez gminę na prowadzenie szkół np. podstawowych należy ujmować:
- szkoły podstawowe (80101)
-świetlice szkolne (85401)
-stołówki szkolne (80148)
-doskonalenie i dokształcanie nauczycieli (80146)
-kolonie i obozy (85412)
-pomoc materialna dla uczniów (85415)
Czy koszty ujęte w rozdz. 80148 i w rozdz. 85412 powinny być pomniejszone o uzyskane dochody (wpłaty rodziców, WFOŚ i GW, Śląski Urząd Wojewódzki)?
Dotyczy to również gimnazjów.
Wyjaśnienie: Należy ujmować następujące rozdziały : 80101, 80103, 80104, 80110, 80113, 80146, 80148, 80195, 85401, 85404, 85412, 85415, 85495. Tak koszty ujęte w rozdz. 80148 i w rozdz. 85412 powinny być pomniejszone o uzyskane dochody .
Wyjaśnienia z dnia 07.03.2014 – zgłaszający: UM Czechowice- Dziedzice
Dotyczy: "Postępowanie administracyjne”
Pytanie: Liczba etatów realizujących zadanie. Czy jako „realizację zadania” należy rozumieć wyłącznie bezpośrednie prowadzenie sprawy przez inspektorów (tzn. sprawdzanie dokumentacji, przygotowywanie pism itp.), czy również przyjmowanie wniosków (kancelaria wydziału), korektę pism (kierownik), podpisywanie pism, decyzji, nadzorowanie pracowników (naczelnik)?
Wyjaśnienie: Tak, należy liczyć tylko i wyłącznie czas poświęcony na czynności związane z wydawaniem decyzji – pozwolenie na budowę.
Pytanie: Czy od etatu realizującego zadanie należy odjąć część czasu, który inspektorzy poświęcają na inną działalność, np. przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń budowlanych, udzielanie odstępstw od warunków technicznych itp.?
Wyjaśnienie: Tak.
Pytanie: Wydawane decyzje - czy wykazaniu w tabeli nr II podlegają wyłącznie pozytywne decyzje o pozwoleniu na budowę, czy należy również wykazać:
* decyzje o zmianie pozwolenia na budowę (zmiana projektu – procedura jest taka sama jak w pozwoleniu na budowę),
* decyzje kończące w sposób negatywny (odmowa) postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę,
* decyzje – zezwolenie na realizację inwestycji drogowych ?
Wyjaśnienie: Tak wszystkie decyzje, nie ma znaczenia, czy decyzja pozytywna, czy negatywna.
Pytanie: Odwołania - czy w rubryce „Liczba odwołań w danym roku kalendarzowym” wskazać liczbę wszystkich złożonych w 2013 r. odwołań, niezależnie od tego, czy były rozpatrzone przez II instancję w 2013 r. czy nie (czyli brak jeszcze rozstrzygnięcia, bądź zapadło w 2014 r.) ?
Wyjaśnienie: Tak.
Pytanie: Czy w rubryce „Liczba decyzji skutecznie zaskarżonych w danym roku kalendarzowym” uwzględniać decyzje wydane przed 2013 rokiem, które wyższy organ uchylił w 2013 roku , czy tylko te, które zarówno wydano jak i uchylono w 2013 roku ?
Wyjaśnienie: Tak (w uwagach, proszę napisać w tym np. 2 z 2012 roku).
Pytanie: Czas wydania decyzji - zgodnie z uwagą „Terminowość wydawania decyzji liczymy od momentu wpływu kompletnego wniosku” rozumiem, że do terminu nie wliczamy okresu od wpływu wniosku do urzędu, poprzez wydanie wezwania do uzupełnienia aż po uzupełnienie wezwania ? Ale wliczamy już okres, od uzupełnienia wniosku po wezwaniu poprzez postanowienie w sprawie uzupełnienia braków materialno-prawnych, uzupełnienie, wszczęcie aż po decyzję (nie wliczając oczywiście czasu między postanowieniem a uzupełnieniem do „efektywnego czasu wydania decyzji”).
Wyjaśnienie: Tak.
Pytanie: Czy pod określeniem „termin ustawowy” rozumie się 30 dni czy 65 dni. (Istnieją różne interpretacje terminu wydania pozwolenia na budowę.)
Wyjaśnienie: W ustawie prawo budowlane termin ustawowy to 65 dni i tak jest napisane w Zestawie wskaźników.
Wyjaśnienia z dnia 07.03.2014 – zgłaszający: UM Bydgoszcz
Dotyczy: "Postępowanie administracyjne – wydawanie decyzji pozwolenia na budowę”
Pytanie II.1: W jaki sposób rozgraniczyć pracę urzędnika wydającego pozwolenie na budowę i przyjmującego zgłoszenia jeżeli jest to jedna i ta sama osoba?
Wyjaśnienie: Należy przyjąć szacunkowo jaki procent czasu pracy pracownik poświęca w ciągu miesiąca na każdą z tych czynności.
Przykład:
Pracownik średnio w ciągu miesiąca przyjmuje 70 zgłoszeń co stanowi 25% czasu pracy, pozostałe 75% przeznacza na wydawanie pozwoleń na budowę.
Czas pracy w roku 2013 wyniósł 2008 godzin
Obliczamy:
2008 godzin x 25% czasu na przyjmowanie zgłoszeń = 502 godziny : 2008 = 0,25 etatu
2008 godzin x 75% czasu na wydawanie pozwoleń na budowę = 1506 : 2008 = 0,75 etatu
Jeśli w roku 2013 były miesiące kiedy procentowy udział jednej z czynności był zdecydowanie większy lub mniejszy należy dokonać obliczeń dla każdego z miesiąca osobno, a następnie uśrednić. Dokumentami źródłowymi mogą być: metryka sprawy, spis spraw, historia sprawy w elektronicznym obiegu dokumentów.
Dotyczy: "Postępowanie administracyjne – wydawanie decyzji o warunkach zabudowy”
Pytanie III.4: Średni efektywny czas wydawania decyzji z uwzględnieniem..... a co z okresem kiedy czekamy na opinie i postanowienia innych organów (RDOŚ, Konserwator, zarządca drogi, Marszałek Województwa, RZGW jako zarządca drogi wodnej, itp.)
Wyjaśnienie: Te okresy również odliczamy.
Dotyczy: "Postępowanie administracyjne – wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego”
Pytanie IV.1: W jaki sposób rozgraniczyć pracę urzędnika wydającego warunki zabudowy i cel publiczny jeżeli jest to jedna i ta sama osoba?
Wyjaśnienie: Należy odnieść to czasu nominalnego obowiązującego w roku 2013. Dla 1 etatu wynosił on 2008 godzin.
Przykład:
Pracownik w ciągu roku wydał 55 decyzji w tym:
15 o warunkach zabudowy, na co poświęcił 183 dni (1464 godziny)
40 o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, na co poświęcił 68 dni (542 godziny)
Obliczamy
zaangażowanie etatowe pracownika dla WZ-etek:
1464 : 2008 = 0,72908 (0,7 etatu)
zaangażowanie etatowe dla ULI
542 : 2008 = 0,26992 (0,3 etatu)
Wyjaśnienia z dnia 07.03.2014 – zgłaszający: UM Gliwice
Dotyczy: "Gospodarka odpadami komunalnymi”
Pytanie VI.1: Jak należy rozumieć wskazane w pytaniu 1 działu Gospodarka odpadami komunalnymi określenie "etaty realizujące zadania służące wymiarowi i kontroli opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi". Czy w grupie tych etatów należy ująć także nowo utworzone etaty związane z prowadzeniem rachunkowości opłaty?
Wyjaśnienie: Jeśli chodzi o etaty związane z realizacją zadań związanych z gospodarką odpadami komunalnymi - to nie wliczamy etatów związanych z egzekucją należności. Więc jeśli etaty związane są z prowadzeniem rachunkowości dotyczą kontroli i wymiarowi to wliczamy - jeśli egzekucji to nie wliczamy.
Wyjaśnienia z dnia 07.03.2014 – zgłaszający: UM Sosnowiec
Dotyczy: "Gospodarka odpadami komunalnymi”
Pytanie VI.3: Wątpliwości budzi np. Pytanie 3. Co autor miał na myśli używając określenia „Liczba złożonych korekt deklaracji w 2013 r.” Czy miał na myśli „liczbę złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracji w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, składaną w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany? Czy miał na myśli korektę deklaracji, zgodnie z art. 274 §1 pkt 1, §2, §3 i §4 Ordynacji podatkowej, w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź, że wypełniono ja niezgodnie z ustalonymi wymaganiami. W takich przypadkach organ podatkowy koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1.000,00 zł. Czy też miał na myśli korektę składaną przez samych właścicieli nieruchomości, będąca wynikiem błędów rachunkowych, ale nie zmian będących podstawą ustalenia wysokości opłaty, ponieważ wówczas jest to „zmiana deklaracji” , a nie „korekta”. W zależności od tego, czego dotyczy zadane pytanie, udzielona zostanie zupełnie inna odpowiedź.
Wyjaśnienie: Liczba złożonych korekt deklaracji - chodzi tutaj o wszystkie korekty i zmiany deklaracji (czyli suma 1, 2 i 3). Informacja taka pozwoli zorientować się ile jest dodatkowej pracy związanej z GO oprócz liczby samych deklaracji.
Pytanie VI.26: Wątpliwości budzi także pytanie ostatnie o weryfikację złożonych deklaracji. Czy dotyczy ono poprawności wypełnienia druku, czy też prawdziwości danych zawartych w deklaracji?
Wyjaśnienie: Pytamy nie tyle o poprawność wypełnienia druku ale weryfikacje prawdziwości danych w deklaracjach.
Wyjaśnienia z dnia 10.03.2014 – zgłaszający: UM Lublin
Dotyczy: "Zarządzanie zasobami ludzkimi”
Pytanie XIII.27: Czy łączna kwota wypłacona na wynagrodzenia (par 401) ma zawierać wynagrodzenia płacone z dotacji na realizację zadań zleconych oraz wynagrodzenia dla osób zatrudnionych do realizacji projektów finansowanych z UE?
Wyjaśnienie: Kwota wypłacona na wynagrodzenia powinna zawierać wynagrodzenia płacone z dotacji na realizację zadań zleconych, ale nie powinna zawierać wynagrodzeń finansowanych ze środków unijnych (bez paragrafu 4019).
Pytanie XIII.28: Średnie miesięczne wynagrodzenie wypłacone naczelników wydziałów - osób zarządzających komórkami organizacyjnymi:
- czy w przypadku naszego Urzędu dotyczy Dyrektorów Wydziałów i ich zastępców? czy wliczać tu Prezydenta i Zastępców?
- czy chodzi tu o średnie miesięczne wykonane (realne) wynagrodzenie na tym stanowisku czy ogółem wypłacone średniomiesięczne dla osób na tym stanowisku?
- czy wliczać do tego wynagrodzenia dodatki specjalne finansowane z projektów UE?
Wyjaśnienie: Wliczamy wynagrodzenie Dyrektorów Wydziałów i zastępców. Nie wliczamy wynagrodzenia Prezydenta i Zastępców Prezydenta. Chodzi o wypłacone wynagrodzenia. Chodzi o wynagrodzenia z uwzględnieniem dodatków specjalnych, ale bez wynagrodzeń finansowanych ze środków unijnych.
Wyjaśnienia z dnia 10.03.2014 – zgłaszający: UM Jaworzno
Dotyczy: "Egzekucja podatku od nieruchomości”
Pytanie VIII: Czy dane mają dotyczyć tylko tytułów wykonawczych i kwoty zaległości wpływających do Prezydenta Miasta, jako organu egzekucyjnego?
Wyjaśnienie: Tak, chodzi o egzekucję prowadzoną przez prezydentów miast na prawach powiatu.
Wyjaśnienia z dnia 10.03.2014 – zgłaszający: UM Czechowice-Dziedzice
Dotyczy: "Postępowanie administracyjne”
Pytanie: Liczba etatów realizujących zadanie:
- czy ma być to liczba etatów obciążeniowych (liczonych wg instrukcji w ankiecie) wynikająca z liczby osób zatrudnionych w Wydziale i „przypisanych” do wykonywania w/w czynności (bez względu na okresowe nieobecności w pracy), czy też bierzemy pod uwagę faktyczny czas poświęcany na realizację zadań- tj. np. odliczamy okresy dłuższej nieobecności w pracy danego pracownika zajmującego się wydawanie decyzji WZiZT - związane oczywiście z niezdolnością do pracy?
Wyjaśnienie: Należy podać liczbę etatów, wykazaną w sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2013.
Dotyczy: "Postępowanie administracyjne – wydawanie decyzji o warunkach zabudowy”
Pytanie III.3: Część III ankiety, wiersz 3- dot. średniego faktycznego czasu wydawania decyzji: proszę o wyjaśnienie zapisów zawartych w uwagach- tj. odnośnie sposobu obliczania faktycznego czasu wydawania decyzji; w pierwszym zdaniu jest mowa o okresie, „który upływa od złożenia wniosku przez stronę (niezależnie od jego kompletności) do wydania decyzji”, natomiast w ostatnim zdaniu jest wskazanie, że „terminowość wydawania decyzji liczymy od momentu wpływu kompletnego wniosku. Czy w związku z powyższym faktyczny czas wydawania decyzji na potrzeby niniejszej ankiety obliczamy wg schematu: data wpływu wniosku (nawet niekompletnego) ÷ data wydania decyzji (bez dokonywania jakichkolwiek odliczeń), czy też data wpływu wniosku (kompletnego) lub data uzupełnienia wniosku (czyniącego wniosek kompletnym) lub data dokonania przez wnioskodawcę zmiany wniosku (co jest też bardzo istotną kwestią mogącą wpływać na przedłużenie procedury- np. trzeba będzie ponownie wysłać projekt decyzji do uzgodnień lub dokonać zawiadomienia stron o zmianie wniosku) ÷ data wydania decyzji (bez dokonywania jakichkolwiek dodatkowych odliczeń)?
Wyjaśnienie: Czas faktyczny liczymy od momentu wpływu kompletnego wniosku, a jeżeli następuje zmiana wniosku przez wnioskodawcę to od daty zmiany (liczenie zgodnie z art. 57 § 1 kodeksu postepowania administracyjnego z późn. zm.).
Pytanie III.8: Część III ankiety, wiersz 8- dot. liczby decyzji wydanych zgodnie z terminem wynikającym z przepisów prawa 60 dni: proszę o potwierdzenie lub wyjaśnienie wątpliwości związanych z zapisem dotyczącym odliczeń jakie należy dokonać przy obliczaniu terminu wydania decyzji o warunkach zabudowy- tj. czy odliczamy tylko okresy zawieszenia postępowania (tak jak wskazano w ankiecie), czy też odliczeniu podlegają terminy wskazane w art. 35 §5 Kpa?
Wyjaśnienie: Odliczeniu podlegają także terminy wskazane w art. 35 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego z późn. zm. (Dz. U. z 2013, poz. 267)
Art. 35 § 5 „Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu”.
Dotyczy: "Postępowanie administracyjne – decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego”
Pytanie IV.7: Część IV ankiety, wiersz 7- dot. liczby decyzji wydanych zgodnie z terminem ustawowym 65 dni: proszę o potwierdzenie lub wyjaśnienie wątpliwości związanych z zapisem dotyczącym odliczeń jakie należy dokonać przy obliczaniu terminu wydania decyzji o lokalizacji celu publicznego- tj. czy odliczamy tylko okresy zawieszenia postępowania (tak jak wskazano w ankiecie), czy stosujemy zapisy art. 51 ust. 2c ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym?
Wyjaśnienie: Odliczeniu podlegają także terminy wskazane w art. 51 ust. 2c ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012, poz. 647 z późn. zm.)
Art. 51 ust. 2c. Do terminu, o którym mowa w ust. 2, nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Pytanie IV.8: Część IV ankiety, wiersz 8- dot. liczby decyzji wydanych do 60 dni (efektywny czas):
- czy do obliczenia efektywnego czasu wydawania decyzji na potrzeby niniejszej ankiety odlicza się wyłącznie okresy zawieszenia postepowania i wezwań o uzupełnienie dokumentacji, czy stosuje się zapisy zawarte w zapisy art. 51 ust. 2c ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym?
Wyjaśnienie: Odliczeniu podlegają także terminy wskazane w art. 51 ust. 2c ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Do terminu, o którym mowa w ust. 2, nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Wyjaśnienia z dnia 10.03.2014 – zgłaszający: UG Pawłowice
Dotyczy: "Realizacja usług społecznych w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”
Pytanie: Co wliczane jest do kosztów obsługi zadania - cel operacyjny?
Wyjaśnienie: Do kosztów obsługi zadania wliczane są wynagrodzenia bez pochodnych na wynagrodzenia z pytania XIII.27 przypadające na zaangażowanie etatowe wskazane w pytaniu XI.I oraz wydatki na urzędy z pytania XIV.1 przypadające również na zaangażowanie etatowe wskazane w pytaniu XI.I.
Pytanie: Jak zostanie przeprowadzony wskaźnik satysfakcji klienta?
Wyjaśnienie: Wskaźnik satysfakcji klienta uzyskany zostanie z wyników badań satysfakcji klienta realizowanych niezależnie od tej ankiety przez niezależny podmiot badania opinii publicznej w Państwa urzędzie.
Pytanie: Co wliczane jest do kosztów administracyjnych - wskaźnik efektywności realizowanego zadania?
Wyjaśnienie: Do kosztów administracyjnych wliczane są (podobnie jak do kosztów obsługi zadania) wynagrodzenia bez pochodnych na wynagrodzenia z pytania XIII.27 przypadające na zaangażowanie etatowe wskazane w pytaniu XI.I oraz wydatki na urzędy z pytania XIV.1 przypadające również na zaangażowanie etatowe wskazane w pytaniu XI.I.
Pytanie XI.5: Czy podać należy wszystkie organizacje zarejestrowane działając na terenie Gminy, dane potrzebne od Starostwa i z KRS (stowarzyszenia) - tabela 11, XI.5?
Wyjaśnienie: Tak.
Pytanie XI.12: Do kiedy ma zostać przesłane sprawozdanie z Programu Współpracy – ustawowo do 30 kwietnia ma być zrobione- tabela 11, XI.12?
Wyjaśnienie: Jeżeli do czasu wypełnienia ankiety nie posiadają Państwo sprawozdania z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi za 2013 rok można uzupełnić go później, zaraz po jego przygotowaniu.
Wyjaśnienia z dnia 10.03.2014 – zgłaszający: UM Wodzisław Śląski
Dotyczy: "Zarządzanie zasobami ludzkimi”
Pytanie XIII.25: "Kwota na szkolenia prowadzone przez firmy zewnętrzne poza siedzibą urzędu w danym roku kalendarzowym" – proszę o informację, czy ujmować wszystkie koszty, (np. koszty delegacji służbowych, koszt noclegów itp), czy też tylko koszty samego szkolenia?
Wyjaśnienie: Odpowiadając na pytanie XIII.25 należy wliczyć do kwoty na szkolenia zewnętrzne poza siedzibą urzędu również koszty delegacji dotyczące tych szkoleń oraz inne koszty bezpośrednie takie jak np. noclegi.
Pytanie XIII.27: „Łączna kwota wypłacona na wynagrodzenia bez pochodnych na wynagrodzenia, par. 401” - proszę o informację, czy należy ująć również kwoty wykazane w § 4019, czy tylko w § 4010?
Wyjaśnienie: Odpowiadając na pytanie XIII.27 należy wyłączyć kwoty wynagrodzeń finansowane ze środków unijnych, a zatem bez paragrafu 4019.
Wyjaśnienia z dnia 10.03.2014 – zgłaszający: UG Kochanowice
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych”
Pytanie X: Czy w ankiecie nr X – Organizacja sieci szkół publicznych – dotyczy tylko szkół. Czy należy również ująć przedszkola i placówki oświatowe jak. np. Szkolne Schronisko Młodzieżowe?
Wyjaśnienie: Ankieta dotyczy tylko szkół - bez przedszkoli i placówek oświatowych.
Wyjaśnienia z dnia 10.03.2014 – zgłaszający: UG Pawłowice
Dotyczy: "Informacje ogólne o urzędzie i danej jednostce terytorialnej do interpretacji wyników wskaźników”
Pytanie I.10: Czy powierzchnia użytkowa lokali zajmowanych przez urząd odnosi się do budynku/siedziby samego Urzędu Gminy, czy też jego jednostek organizacyjnych (Biblioteka, Dom Kultury itp.)?
Wyjaśnienie: Odnosi się do budynku samej siedziby urzędu.
Wyjaśnienia z dnia 12.03.2014 – zgłaszający: UM Zabrze
Dotyczy: "Zarządzanie zasobami ludzkimi”
Pytanie XIII.28: Czy średnie miesięczne wynagrodzenie naczelników wydziałów w danym roku (zł) oraz średnie miesięczne wynagrodzenie kierowników referatów w danym roku (zł) należy podać z pochodnymi tj. dodatkami, wysługami, nagrodami oraz 13-stką?
Wyjaśnienie: Tak, zgodnie z przypisem do pytania.
Dotyczy: "Monitorowanie zobowiązań wynikających z podatku od nieruchomości”
Pytanie VII: Czy czynności sprawdzające przy monitorowaniu zaległości podatkowych z tyt. podatku od nieruchomości powinny być brane pod uwagę przy wyliczaniu odpowiednich danych dla usługi oraz wskaźników?
Wyjaśnienie: Tak.
Wyjaśnienia z dnia 12.03.2014 – zgłaszający: UM Radzionków
Dotyczy: "Zarządzanie zasobami ludzkimi”
Pytanie XIII.28: W strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta Radzionków mamy dwa wydziały - jeden z tych wydziałów ma wydzielone formalnie komórki organizacyjne, natomiast drugi nie ma formalnie wydzielonych komórek organizacyjnych. Proszę o wskazanie, czy w takim przypadku, w pytaniu przytoczonym powyżej, należy brać pod uwagę wynagrodzenie naczelników, czy też naczelników oraz szefów pionów (Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Skarbnik, Sekretarz)?
Wyjaśnienie: Powinno się wliczać tylko wynagrodzenia naczelników.
Wyjaśnienia z dnia 12.03.2014 – zgłaszający: UM Tarnobrzeg
Dotyczy: "Postępowanie administracyjne – wydawanie decyzji pozwolenia na budowę”
Pytanie II.2, 3, 4: Czy w liczbie wydanych decyzji o pozwoleniu na budowę oraz odwołań od nich i liczby skutecznie zaskarżonych decyzji, należy uwzględnić decyzje wydawane w toku postępowań wznowieniowych, prowadzonych w danym roku ( 2013).?
Wyjaśnienie: Tak, też liczymy. Wydanie decyzji „wznowieniowej” (używając określenia pytającego), wynika z art. 37 ust. 1 ustawy Prawo budowlane.
Wyjaśnienia z dnia 14.03.2014 – zgłaszający: UM Radzionków
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych”
Pytanie X.3 i 4: Czy od kwoty subwencji należy odjąć te wagi, które dotyczą przedszkoli tzn. P31, P39, P41?
Wyjaśnienie: Tak, nie uwzględniamy przedszkoli.
Pytanie X.5: Czy do bieżącej działalności szkół zaliczyć cały dział 801 minus 80104 i 854 tzn. moim zdaniem zaliczyłabym następujące rozdziały:
Dział 801 – Oświata i wychowanie
Rozdział 80101 – Szkoły podstawowe
80110 – Gimnazja
80114 – Zespoły ekonomiczno-administracyjne szkół *
80120 – Licea ogólnokształcące
80146 – Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli (czy tylko szkoły)
80148 – Stołówki szkolne i przedszkolne (dot. tylko szkół)
80195 – Pozostała działalność
Dział 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza
Rozdział 85401 – Świetlice szkolne (dot. wynagradzania nauczycieli)
Wyjaśnienie: Zgodnie z wcześniejszą informacją należy uwzględnić następujące rozdziały: 80101, 80103, 80104, 80110, 80113, 80146, 80148, 80195, 85401, 85404, 85412, 85415, 85495. Koszty ujęte w rozdz. 80148 i w rozdz. 85412 powinny być pomniejszone o uzyskane dochody.
Pytanie X.5: Wydzielona jednostka prowadzi zarówno szkoły i przedszkola, w jakiej proporcji uwzględnić wydatki w tym rozdziale wg wydatków poszczególnych placówek, zatrudnienia, dzieci?
Wyjaśnienie: Nie ma tutaj najlepszej możliwości, proszę podać według proporcji odpowiadającej najbardziej stanu rzeczy lub podać wszystkie.
Pytanie X.9: Czy w wydatkach majątkowych uwzględnić spłatę raty termomodernizacji (tylko szkół)?
Wyjaśnienie: Tak.
Pytanie X.13: Czy do projektów miękkich zalicza się Comeniusy?
Wyjaśnienie: Tak.
Wyjaśnienia z dnia 14.03.2014 – zgłaszający: UG Zbrosławice
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych”
Pytanie X.3: Co oznacza kwota subwencji dla gmin – czy chodzi tylko o subwencję oświatową?
Wyjaśnienie: Tak chodzi o subwencję oświatową na prowadzenie szkół.
Pytanie X.2: Proszę o wyjaśnienie czy ankieta X. dotyczy szkół i przedszkoli czy tylko szkół - pytanie nr X.2. wskazuje, że z SIO należy przeliczyć średnioroczną liczbę uczniów szkół (nie szkół i przedszkoli) na etaty nauczycieli szkół (podstawowych gimnazjów i LO) a co z wykazanymi w SIO etatami nauczycieli i uczniami przedszkoli?
Wyjaśnienie: Tylko szkół, prośba o odliczenie etatów nauczycieli przedszkoli.
Pytanie X.7: W odpowiedzi dot. pytania nr X. 7 UM Mysłowice z 07.03.2014r. zostały wymienione min. rozdziały 80101, 80103, 80104, 80110, 80113, 80146, 80148, 80195, 85401 85415 czy to oznacza, że gmina w kosztach ma uwzględnić również wydatki na przedszkola i oddziały przedszkolne, dowożenie uczniów oraz zespoły obsługi finansowej szkół – rozdział 80114 mimo, że gmina nie otrzymuje subwencji na te wydatki ?
Wyjaśnienie: Nie uwzględniamy tylko szkoły, a jeśli koszty szkół i przedszkoli ujmowane są wspólnie to szacunek przypadający na szkoły lub podanie pełnej kwoty.
Pytanie X.6: Co oznacza „koszty wynagrodzenia nauczycieli” - jakie należy zaliczyć paragrafy klasyfikacji budżetowej?
Wyjaśnienie: Wliczamy następujące par : 4010, ,4040, 4110,4120, 4170 , plus fundusz socjalny 4440.
Wyjaśnienia z dnia 17.03.2014 – zgłaszający: UM Żory
Dotyczy: "Monitorowanie zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości”
Pytanie VII.25, 26, 29: Pytania dotyczące liczby wystawianych tytułów wykonawczych w danym roku na 31 grudnia danego roku. Proszę o odpowiedź czy należy policzyć ilość wystawionych tytułów wykonawczych w ciągu 2013 r.?
Wyjaśnienie: Chodzi o podanie liczby wystawionych tytułów wykonawczych w 2013 r.
Pytanie VII. 29: Pytanie ankietowe: „Liczba wszystkich tytułów wykonawczych wystawionych na dzień 31 grudnia (obejmuje także tytuły wykonawcze w zakresie podatków i opłat inne niż z podatku od nieruchomości). Dotyczy osób fizycznych”. Dlaczego w uwagach czytamy „wartość powinna być większa bądź równa liczbie wystawionych tytułów wykonawczych w stosunku do osób prawnych oraz osób fizycznych”?
Wyjaśnienie: Uwaga taka rzeczywiście nie powinna się pojawiać. Algorytm zostanie usunięty.
Pytanie VII. 22: Proszę o doprecyzowanie VII .22 ¬ („Kwota objęta tytułami wykonawczymi.... Dotyczy również tytułów wystawionych w latach poprzednich.”) ¬ o jakie tytuły i okres chodzi? To pytanie było już zadane ale nadal nie wiem o jaką kwotę chodzi. Proszę o potwierdzenie lub zaprzeczenie mojego toku myślenia:
Na 31.12. 2013 .r mamy 100.000 zł zaległości, kwota taka figuruje w sprawozdaniu RB 27S jako zaległości (kolumna 10) tyle też wykazujemy w ankiecie benchmarkingowej w pytaniu dotyczącym zaległości. Zaległości w RB 27 S wykazywane są narastająco, czyli dotycząc okresu 2013 jak i poprzednich lat. Spośród tych zaległości 75 000 zł jest objęte tytułami wykonawczymi (w różnych latach tytuły były wystawiane i dotychczas kwoty zaległości nie zostały wyegzekwowane za lata poprzednie 20 000 zaległości za 2013 r. 55 000 zł zaległości) 25 000 zł zaległości z różnych powodów nie jest objęte tytułami (np. ogłoszono upadłość itp.). Czy w odpowiedzi na pytanie „Kwota objęta tytułami wykonawczymi.... wykazujemy kwotę 75 000 zł.
Jeżeli tak by było to w podpowiedzi nie ukazywałaby się uwaga, że kwota objęta tytułami wykonawczymi powinna być większa bądź równa od kwoty zaległości. Wobec tego może należałoby wykazać następujące kwoty:
- zaległości objęte tytułami wynoszą 20 000 zł i dotyczą zaległości z lat ubiegłych (2012 i niżej)
- w 2013 r. wystawiono tytułów na 150 000 zł.
- w odpowiedzi na pytanie „Kwota objęta tytułami wykonawczymi.... wykazujemy 170 000 zł.
Wyjaśnienie: Uwaga taka rzeczywiście nie powinna się pojawiać. Algorytm zostanie usunięty. Pierwszy przedstawiony przez Państwa sposób odpowiedzi jest właściwy.
Wyjaśnienia z dnia 17.03.2014 – zgłaszający: UG Kochanowice
Dotyczy: "Realizacja usług społecznych w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”
Pytanie XI: Zadania z zakresu kultury fizycznej dla klubów sportowych realizowane są na podstawie ustawy o sporcie. Czy należy doliczyć umowy z tych konkursów do liczby ofert w trybie konkursowym na realizację zadań publicznych?
Wyjaśnienie: Zadania dotyczące kultury fizycznej i sportu zlecane są w trybie ustawy o pożytku lub ustawy o sporcie, w ramach tzw. uchwały sportowej. W odpowiedzi na to pytanie należy uwzględnić jedynie zadania zlecane w trybie ustawy o pożytku.
Wyjaśnienia z dnia 17.03.2014 – zgłaszający: UM Rybnik
Dotyczy: "Egzekucja podatku od nieruchomości”
Pytanie VIII.12: Proszę o informację jakie składniki wynagrodzenia za pracę należy podać w tabeli nr VIII w mierniku, dotyczącym rocznych kosztów ponoszonych na funkcjonowanie komórki egzekucyjnej, tj. łącznych kosztów wypłaconych wynagrodzeń i prowizji pracowników realizujących zadanie. Czy w koszcie tym powinny być uwzględnione składnik takie jak: dodatkowe wynagrodzenie roczne, nagrody, należności wynikające z funduszu pracy, należności ZUS (zasiłki chorobowe, macierzyńskie) itp.?
Wyjaśnienie: W odpowiedzi na to pytanie chodzi o podanie wszystkich realnych kosztów ponoszonych na funkcjonowanie komórki egzekucyjnej przez dany urząd w zakresie wynagrodzeń, zatem również dodatkowe wynagrodzenia roczne, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, prowizje, nagrody, składki na ubezpieczenia społeczne. Nie wliczamy natomiast zasiłków chorobowych, macierzyńskich płaconych z ZUS-u.
Wyjaśnienia z dnia 18.03.2014 – zgłaszający: UM Lublin
Dotyczy: "Postępowanie administracyjne – wydanie decyzji o zezwoleniu na usunięcie drzew
i krzewów”
Pytanie V.6 i 7: Witam, mamy pytanie w jaki sposób mamy liczyć czas załatwienia sprawy w przypadku decyzji zezwalającej na usunięcie drzew, pod warunkiem wykonania nasadzeń zamiennych, która zazwyczaj trwa ok. 3 lat lub dłużej, np. decyzja wydana jest w 2013 roku, ale jest jednocześnie odroczona do czasu wykonania nasadzeń zamiennych, po tym czasie wydawana jest kolejna decyzja odraczająca opłatę na 3 lata, w myśl przepisów ustawy o ochronie przyrody (art. 84 ust.4)oznacza to, że organ do sprawy powraca wielokrotnie, stąd pytanie czy jest to czas faktyczny załatwienia sprawy czy efektywny?
Wyjaśnienie: Decyzja została wydana i dla wydanej decyzji należy liczyć czas zarówno efektywny jak i faktyczny.
Wyjaśnienia z dnia 18.03.2014 – zgłaszający: UM Wodzisław Śląski
Dotyczy: "Realizacja usług społecznych w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie”
Pytanie XI.5: "Liczba organizacji pozarządowych zarejestrowanych na terenie gminy/powiatu według KRS oraz rejestru prowadzonego przez prezydenta miasta/starostę" - proszę o informację co w przypadku kiedy gmina nie prowadzi rejestru wszystkich NGO z terenu miasta a jedynie jest w posiadaniu wykazu organizacji pozarządowych współpracujących z miastem Wodzisław Śląski w sferze zadań własnych gminy.
Wyjaśnienie: W takim przypadku należy podać liczbę organizacji wg KRS oraz wykorzystać dane z rejestru powiatowego.
Wyjaśnienia z dnia 19.03.2014 – zgłaszający: UM Mysłowice
Dotyczy: "Egzekucja podatku od nieruchomości”
Pytanie VIII.12: Pytanie dot. ostatniej pozycji: "Roczne koszty ponoszone przez urząd na funkcjonowanie komórki egzekucyjnej - łączne koszty wypłaconych wynagrodzeń i prowizji pracowników realizujących zadanie (za wyjątkiem gmin gdzie zadanie realizuje 1 etat)".
Czy odpowiedź ma dotyczyć wartości dla całej komórki egzekucji czy tylko przeliczonych etatów pracowników zajmujących się tego typu egzekucjami. Nadmienię że komórka egzekucyjna UM Mysłowice zajmuje się egzekucją nie tylko zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości.
Wyjaśnienie: Roczne koszty funkcjonowania komórki egzekucyjnej” odnoszą się do wynagrodzeń całej komórki egzekucyjnej.
Wyjaśnienia z dnia 20.03.2014 – zgłaszający: UM Jaworzno
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych”
Pytanie X.1: Czy w "Liczbie etatów obsługujących szkoły (w tym zespoły szkolno-przedszkol.) w urzędzie (wydz. lub jednostce poza strukturą) i szkołach (samodzielne stanowiska - pracownicy zatrudnieni na stanowiskach administr. - nie dot. obsługi techn.). Śr. z roku kalendarz" - uwzględnić pracowników Wydziału w urzędzie obsługujących przedszkola oraz pracowników Młodzieżowego Dom Kultury, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w tym szkół specjalnych, Centrum Kształcenia Praktycznego, Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia?
Wyjaśnienie: Nie , ankieta i dane dotyczą nauczycieli szkół masowych: szkoły ogólnodostępne z oddziałami integracyjnymi , w tym sportowymi bez szkół specjalnych i artystycznych.
Pytanie X.1: Czy w "Liczbie etatów obsługujących szkoły (w tym zespoły szkolno-przedszkol.) w urzędzie (wydz. lub jednostce poza strukturą) i szkołach (samodzielne stanowiska - pracownicy zatrudnieni na stanowiskach administr. - nie dot. obsługi techn.). Śr. z roku kalendarz." - uwzględnić sekretarza szkoły, samodzielnego referenta, referenta?
Wyjaśnienie: Tak, wszystkich pracowników, których obowiązki dotyczą obsługi szkół.
Pytanie X.15: Czy w Kwocie dofinansowania do szkół niepublicznych w danym roku kalendarzowym należy ujmować dotacje dla przedszkoli niepublicznych?
Wyjaśnienie: Przedszkola nie wchodzą w zakres gromadzonych danych.
Wyjaśnienia z dnia 20.03.2014 – zgłaszający: UM Zabrze
Dotyczy: "Organizacja sieci szkół publicznych”
Pytanie X.2: W przypadku średniorocznej liczby uczniów przypadających na 1 nauczyciela uwzględniono podział na przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i zespoły szkół. Czy taki podział może pozostać, czy dane te należy przedstawić w inny sposób.
Wyjaśnienie: Taki sposób jest poprawny, choć w założeniu nie zbieramy danych dotyczących przedszkoli.
Pytanie X.15 i 16: Czy kwota dofinansowania do szkół niepublicznych oraz dofinansowania do szkół publicznych prowadzonych przez inne organy to kwota dotacji, czy kwota którą daje Miasto?
Wyjaśnienie: To jest kwota która przekazuje miasto na rzecz tychże szkół.
Dotyczy: "Gospodarka odpadami”
Pytanie VI.1: Proszę o informację, czy obliczając liczbę etatów realizujących dane zadanie należy brać pod uwagą tylko i wyłącznie te osoby, które mają wyszczególnione dane zadanie w zakresie czynności, czy uwzględniać również:
a.osoby z pozostałych wydziałów, realizujące część zadania w nadgodzinach,
b.osoby zatrudnione na umowę zlecenie, którym zleca się wykonanie danego zadania.
Wyjaśnienie: Uwzględniamy zarówno osoby z pozostałych wydziałów, realizujące część zadania w nadgodzinach jak i osoby zatrudnione na umowę zlecenie, którym zleca się wykonanie danego zadania. Proszę tylko o zaznaczenie w uwagach ile jest takiej części etatu w przypadku a i w przypadku b.
Pytanie VI.1: Czy obliczając liczbę etatów realizujących zadanie służące wymiarowi i kontroli opłat za gospodarowanie odpadów komunalnych należy uwzględnić osoby, które zajmują się księgowością dla tego zadania?
Wyjaśnienie: Na spotkaniu z koordynatorami w styczniu 2014 r. ustalono, że dotyczy to liczby etatów służących wymiarowi i kontroli opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie uwzględniająca jedynie egzekucji tych opłat. W takim zakresie księgowość powinna być wliczana.
Wyjaśnienia z dnia 21.03.2014 – zgłaszający: UM Jaworzno
Dotyczy: "Postępowanie administracyjne – wydawanie decyzji o zezwoleniu na usunięcie drzew
i krzewów”
Pytanie V.1: Czy do liczby etatów należy uwzględnić naczelnika czy kierownika jeśli pracują z postępowaniami ws wycinki drzew tylko w ramach nadzoru, decyzyjności, dekretacji i podpisywania decyzji i pozostałych pism w ramach nadzoru i wprowadzaniem innowacji?
Wyjaśnienie: W opisanej sytuacji, nie należy wliczać naczelników i kierowników do liczby etatów.